någon som har ass. till sitt barn, hur har ni gått till vägen. får man vilken tillgänglig person som helst eller är det någon med erfarenhet av funktionshinder anpassad till elevens behov? redan innan sommarlovet begärde skolsköterskan ut sonens journal för en ansökan om ass. denna ansökan hamnade på rektorns skrivbord i maj och ännu har inget hänt. nu är vi inne på tredje rektor sedan skolstart så jag vet inte om det hamnat mellan stolarna eller hur det blir..ska ringa den nya rktorn imorn men vill gärna nu veta om jag kan ställa några krav. det handlar om aspergers-autism syndrom. vi är just nu nere i en svacka, pissperiod med sonen och väntetiden till HAB tar sååå lång tid. jag måste ju, men jag ville verkligen inte gå in i skolan idag för att hämta sonen..vill inte höra om hur dåligt hans dag har varit, vilka hyss han har för sig. vad han har ställt till med denna dag..men jorå..in ska man, verka glad och förstående..lyssna i 20min på allt som gått fel..sååå utjatat samtal 5dagar i veckan.. jag har inga svar att ge! hemma arbetar vi med förbyggande insatser, skolan ser bara händelserna och påpekar dessa..händelserna sker ju pga något, och de ska ju jobba för att undvika att denna "utlösande något" sker! jag pratar och pratar. fröken försöker...jag berättar hur vi hanterar och skulle hanterat dagens problem..men serru sånt har inte hon tid med då skulle ju hela dagen/lektionen gå åt till att förklara.. Det är ju därför problem sker om och om igen.. han behöver ju denna extra ti på samtal och förklaringar för att skoldagen ska fungera.. ahhh blir galen snart! ställde mig i duschen och grät en skvätt när jag kom hem.. att det ska vara så svårt att förstå sig på hans problematik!
Var är jag?
I Föräldrasnack så kan du fråga och besvara frågor och dela din erfarenhet med andra!
oj, har inte läst svaren efter jag fick ur mig texten. Det går väldigt upp och ner som ni mer insyn i dessa barns liv antagligen är väl medvetna om.. vi har fått en boll i rullning iaf. nu på måndag ska vi på bup igen (vi föräldrar) och prata om upplägget kring honom. han platsar äntligen för återkommande hab. så vi kan bygga upp hans självförtroende lite. de i sin tur har återupptagit en kontakt med skolan. det går sååå sakta när man har ett barn med behov, men nu händer det nåt som tur är.. maria413, vilken otrolig bra grej du nämnde med resurs på utflykt! vi har slitit oss i håret över alla dessa skolutflykter som inte fungerar. vi håller honom hemma (pysslar med scheman så vi är hemma från jobbet) då det inte fungerar. ska höra mig för inför nästa utflykt om vi kan komma fram till en lösning så även han kan få följa med! det vore toppen! tack för era svar!
Jag har en dotter med diagnosen högfungerande autism. Hon börjar förskoleklass till hösten. Vi har fått mycket hjälp och bra stöd. Men vi har också fått vara påstridiga och tjatiga för att få viss hjälp. Det är jätte jobbigt ibland, men kämpa på! Du verkar medveten om vad din son behöver så stå på dig. Det är i skolan de inte har rutiner som fungerar för din son. De måste anpassa sig så att han mår bra och utvecklas. Det är deras skyldighet och din sons rättighet. Om de inte kan det så borde han få e resurs som stöttar honom. Om jag får ge ett råd så tycker jag inte att du ska behöva stå och lyssna i 20 minuter om det som inte fungerat 5 dagar i v. Jag tycker du ska säga till dem hur det känns och att det inte är meningsfullt att få höra om samma problem hela tiden. Det som måste hända istället är att det ska diskuteras lösningar som fungerar. Jag har också mött okunskap och oförståelse och det är frustrerande. Jag förstår att du blir ledsen ibland. Min dotter fick inte följa med på utflykt på förskolan i ett års tid. Det var för riskabelt sa de som förklaring. Hon lyssnade inte på personalen och ville inte hålla andra barn i handen. Som vi bråkade med dem om detta! Ringde tillslut rektorn. Jag sa att då måste hon få resurs för att hon har rätt att få gå på utflykt som de andra barnen. Så vi ansökte om det och fick 20 timmars resurs. Sedan har hon fått följa med på utflykt. Vill bara säga att du inte är ensam och stötta dig i din situation. Kram Maria
Bror min har en resursperson som följer hans schema, både på fritids å i skolan, han går andra terminen i förskoleklass. Denna tjej kan ju oxå gå in å jobba även då hon inte e schemalagd för min bror, typ om han är ledig, för att fylla ut sina timmar. Men när han är där så är det han hon följer. Hon har ju nån form av extra kompetens utöver pedagog tror jag. Tycker du måste ligga på, tyvärr verkar det va det som behövs av föräldrar till barn/unga med dessa funktionsnedsättningar. Min lillebror ha Aspberger.